پولی تایمینگ

پولی تایمینگ چیست؟

پولی تایمینگ چیست؟

پولی تایمینگ چیست؟ ابعاد و قیمت و مدل های مختلف از انواع پولی تایم را در این مجموعه مشاهده کنید. امکان ثبت سفارش مستقیم برای کارخانه نیز فراهم است.

نوشته های مشابه

پولی‌ها که در زبان عامیانه معمولا با نام فولی نیز شناخته می‌شوند، نوعی قرقره به‌شمار می‌آیند که بر روی دو یا چند شفت یا محور نصب شده و حرکت چرخشی شفت محرک را توسط تسمه به شفت های متحرک منتقل می‌کنند. پولی ها انواع بسیار مختلفی دارند که در این بخش می‌خواهیم به معرفی پولیهای تایمینگ بپردازیم.

پولی های تایمینگ یا دندانه‌ای، از انواع بسیار پر کاربرد پولی ها هستند. وجه تمایز این نوع از پولی ها نسبت به سایر پولی ها، شکل دندانه‌ای آنها است که با ثابت نگه داشتن نسبت چرخش دو شفت، انتقال قدرت را به طور کامل انجام می‌دهند.

از مهم‌ترین کاربرد‌های این نوع از پولی‌های تایمینگ ارزان، در موتور خودرو ها است که وظیفه انتقال حرکت چرخشی هماهنگ بین میل‌لنگ و میل‌سوپاپ به وسیله تسمه تایم را دارند. در‌واقع نام پولی های تایمینگ نیز از همین موضوع گرفته شده است.

مشخصه پولی تایمینگ

از مشخصه های تعیین کننده در پولی‌های تایمینگ، تعداد دندانه، قطر خارجی و قطر داخلی آنها است. قطر داخلی پولی‌ها با توجه به شفت مورد نظر انتخاب می‌شود و باید کاملا با هم متناسب باشند تا پولی دچار انحراف از مرکز و یا به اصطلاح دچار لنگی نشود.

قطر خارجی پولی نیز از پارامتر های بسیار مهم در انتخاب آن ها به شمار می‌آید که در واقع تعیین کننده نسبت چرخش بین دو شفت است و با تعداد دندانه‌ها نسبت مستقیم دارد. از دیگر مشخصه های بسیار مهم در پولی‌های تایمینگ، اندازه گام دندانه های آنهاست. فاصله یک نقطه روی یکی از دندانه‌های پولی تا نقطه متناظر آن در دندانه‌ی بعدی تعیین کننده گام پولی تایمینگ است که باید توجه شود تا با اندازه گام تسمه مورد نظر برابر هستند.

صنایع کاربرد انواع پولی تایمینگ

پولی تایمینگ ها انواع مختلفی دارند که هرکدام بر اساس نوع کاربرد، تقسیم بندی می شوند.‌یکی از پر کاربردترین نوع پولی تایمینگ ها که مورد استفاده قرار می گیرد، در صنایع کاربردی در خودرو است.

اگر به نمای جلوی موتورهای احتراق داخلی نگاه کنید با تعداد زیادی تسمه و پولی مواجه خواهید شد. به طور کلی چنانچه میزان فاصله دو محور در تسمه ها زیاد باشد و میزان قدرت انتقالی کمی مورد نیاز باشد به منظور برقراری ارتباط بین دو محور فوق از پولی و تسمه استفاده می شود. نمونه این مورد در پولی تایمینگ پراید کاملا مشهود است.

پولی جزو قطعات مربوط به موتور است که وظیفه تنظیم موقعیت تسمه های متصل به میللنگ از جمله تسمه تایم و تسمه دینام را برعهده دارد. پولی تایمینگ سبب حرکت یکنواخت و همزمان قطعات موتور می گردد.

پولی تایمینگ همانند چرخ دنده ای عمل می کند که از طریق تسمه، بین دو پولی ارتباط برقرار می کند. با به چرخش درآمدن یک پولی تایمینگ نیروی چرخشی به پولی دیگر به واسطه تسمه انتقال می یابد و هرگونه خرابی و یا بروز مشکل در پولی یا قطعات دیگر سبب اختلال در عملکرد خودرو می شود. از این رو می بایست توجه داشته باشیم که هنگام تعویض این قطعه از محصولاتی استفاده نماییم که از کیفیت لازم برخوردار بوده تا به درستی وظیفه خود را انجام داد.

ارتباط با واحد فروش:


نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا